כתיבת טקסטים לתערוכות אמנות וקטלוגים

כתיבת טקסט לתערוכת יחיד 

כתיבת טקסט איכותי בעברית ובאנגלית שמופיע לצד יצירות האמנות שלכם מעצים אותן. יותר מזה, לפעמים טקסט שכתבתם לצד העבודה או שלא כתבתם יהיה אחראי להבדל בין יצירה שהצליחה לגעת ולרגש את הצופים לכזו שפשוט לא הובנה ומשום שכך התעלמו ממנה או "פספסו אותה". כאמנים, חשוב שתדעו שלצרף מלל טקסטואלי שמסביר את הדימוי החזותי שיצרתם פועל רק לטובתכם.

 

טקסט איכותי שכתוב יפה ומוגש בצורה מכובדת שמדבר על העבודה שלכם ומנסה להסביר לצופים את המסרים המוצפנים בה מוסיף לכם ערך. נקודה. לספקנים או למגה אינטרפרסונאלים ואולטרה קונספטואלים שביניכם אומר שאני מכירה טוב מאוד את המימרות חסרות הפשר לגבי אמנות שצריכה להסביר את עצמה וכולי וכדומה וכן הלאה כיוצא באלו. אז נכון. יש יצירות אמנות שלא נדרשות לשום הסבר. לשום טקסט או מלל מלווה. הן מושלמות בדיוק כפי שהן. יפיפיות - להסתכל עליהן זה ממש תענוג חזותי צרוף לעיניים. כן. נו? ו..? תארו לכם את גרניקה ללא היופי שמאחורי המסר שעומד מאחוריה. תארו לכם את סלבדור דאלי הסוריאליסטי ללא אופיו האקסנטרי-תיאטרלי. דאלי  שיצר מתוך עולם שלם של מסרים אמבילוונטיים ואקזיסטנציאליסטים שהשפיעו על עבודותיו לא היה מי שהוא כיום אם הוא לא היה מובן, כלומר, אם הוא לא היה מוסבר. הרשימה ארוכה ומתמשכת כי אמנות, גם זו הטובה ביותר, היא בעלת מסר. ומסר שיכול וצריך לעבור בצורה חזותית אפשר לחזק בצורה מילולית - זה לא גורע מהמסר - זה רק מעצים אותו. 

לכן, בין שמדובר בגלריה או בחלל אחר שבו אתם מציגים את העבודות שלכם - גם ובעיקר בחלל הווירטואלי - שהופך להיות רלוונטי היום עבורכם כאמנים יותר מאי פעם, עליכם לקחת בחשבון את המלל. עליכם לכתוב טקסט שיסביר למי שצופה בעבודות שיצרתם מה בדיוק רציתם לומר. הרי כשמגיע הזמן להציג את העבודות שלכם לקהל הרחב, אתם בוחרים את החלל ויכולים לשבת שעות גם על בחירת העבודות שיוצגו בו. אתם משקיעים בהדפסה, בפרסום, בחברת שליחויות, באוצרות, בנאום קטן לשיח גלריה... חשוב לכם להיות מוכנים, סך הכל זה הקרביים שלכם שמה מוצגים לעיני כל ועליכם לארגן את ההצגה של העבודות שלכם בחלל התצוגה בדרך שתחמיא להן ביותר. אז למה לא להשקיע גם בטקסט טוב שיעצים אותן ואת המסר שאותו חשוב לכם להעביר.   

כתיבת טקסט לתערוכה וירטואלית 

ישנם יתרונות רבים בכתיבת טקסטים לעבודות האמנות שלכם ותוכלו לקרוא על כך עוד בעמוד היתרונות שבכתיבת טקסטים לעבודות אמנות שכתבתי עבורכם. אבל היתרון שבטקסט גדל אפילו יותר כשמדובר בתערוכה אונליין שמתקיימת במרחב הווירטואלי ואני מיד אסביר למה. אז ראשית, מתוקף היותה ווירטואלית תערוכה אונליין היא בינלאומית ולכן קיים בה פוטנציאל עצום מבחינתכם לפרסם את מה שעשיתם, ולהנגיש את מי שאתם כאמנים לקהל עצום שיגיע עד לפתח האינסטגרם שלכם מאינספור מדינות שונות בעולם.

תערוכה ווירטואלית מוצגת במרחב האינטרנטי ומשום שכך היא פתוחה תמיד ובפני כולם. תערוכה ווירטואלית איננה מותנית בזמן קצוב ואיננה מוגבלת בזמן הגעה לשעות פתיחה ספציפיות כמו גלריה פיזית ולכן גם כשאתם ישנים אנשים יכולים להתרשם ממה שיצרתם. יתרון נוסף וחשוב מאוד בתערוכה ווירטואלית הוא היכולת שלכם כאמנים עכשוויים שבוודאי מחזיקים חשבונות ברשתות החברתיות, לפרסם את עבודותיכם בפרופילים העסקיים שלכם או של החברים שלכם.

אם יש לכם תערוכה ווירטואלית תוכלו לעשות קישורים לעמוד האינטרנט שבו מוצגת התערוכה ולהקל על ידי כך את הפרסום של העבודות שלכם. תוכלו לתייג חברים, מוסדות רלוונטיים, משפחה או כל אדם שתמך בכם לאורך הדרך. הפלטפורמה הווירטואלית היא כנראה אחד הדברים הטובים ביותר שקרו לאמנים במאה ה-21 שאיך לומר, שינתה לחלוטין את פני הדברים אצל כולם. 

בקיצור, אני מקווה שאתם יודעים את כל זה וגם אם לא אני מקווה שהצלחתי איפשהו איכשהו ובאופן כלשהו לשכנע אתכם – כאמנים, המרחב הווירטואלי הוא מעולה עבורכם ומשרת אתכם נאמנה בדיוק על פי אמות המידה שאתם צריכים ומשום שכך  הדבר המינימלי שאתם יכולים לעשות הוא להשתדל לקחת בו חלק. וזו לשון מעטה.

 

כעת שימו לב, אם אתם רוצים להגיש את העבודות שלכם לתערוכה ווירטואלית, על הטקסט שלכם לענות על הקריטריונים של התערוכה, להשתדל לקלוע לקונספט שאותו האוצרים מחפשים ודבר נוסף וחשוב לא פחות - על הטקסט לתערוכה להיכתב בשפה האנגלית כך שיהיה נגיש לציבור רחב ככל האפשר. תוכלו אפילו להקליט אתכם מקריאים את הטקסט כך שהצופה יוכל להתרשם מהעבודות שלכם תוך כדי שהוא מאזין ונהנה מקריאת הטקסט עצמו. הטכנולוגיה מאפשרת לכם כאמנים לפרוץ תרתי משמע ואני ממליצה לכם לגלוש על הגל הזה. תערוכה ווירטואלית אגב, יכולה להיות גם הפורטפוליו שלכם או במילים אחרות המקום שאליו תשלחו אנשים שיתעניינו באמנות שלכם וירצו לראות עוד ממה שאתם עושים, ממי שאתם ומאיך שאתם חושבים. טקסט מלווה מאפשר לאנשים לחוות את האופן שבו אתם מסתכלים על המציאות.

כתיבת טקסט לתערוכה קבוצתית

בתערוכה קבוצתית תצטרכו להציג את העבודה שלכם כיצירה פרטנית-אינדיבידואלית שעומדת בפני ובמקביל מתכתבת עם מגוון עבודות נוספות של אמנים אחרים בתחומה, לעתים במדיומים שונים מהמדיום שבו אתם בחרתם. כאמנים, אתם יודעים שלא מדובר בתחרות אבל יחד עם זאת, אתם מאוד מקווים שהעבודה שלכם תמשוך את תשומת הלב של הצופים שעוברים בין חללי התצוגה. 

ישנם אינספור קולות קוראים להשתתפות בתערוכות קבוצתיות וכל מה שאתם צריכים זה להכין עבורם את ההגשות שלם. תוכלו לקרוא עוד על ההגשות תוכלו לקרוא על כך עוד בעמוד הגשת עבודות אמנות - קולות קוראים, מלגות, רזידנסי. תוכלו להכנס לעמוד "החכה" באתר איגוד האמנים הפלסטיים שעושה עבודה מצוינת בסיכום הקולות הקוראים הפתוחים להגשה במדיומים שונים או לארכיון הקולות הקוראים של אתר "ערב רב", תוכלו להיכנס לעמוד הפייסבוק המעולה של "יעקב בגבאי", עמוד הקלות הקוראים של ARTbeat ויש עוד.

שימו לב שאתם שולחים את העבודות שלכם לקולות קוראים הרלוונטיים למדיום שבו אתם פועלים ולנושאים השונים שכל 'קול קורא' עוסק בהם. שימו לב גם למועד הדד-ליין ולהוראות השליחה. 

אחד היתרונות הבולטים בתערוכה קבוצתית היא שמכורח היותה כהגדרתה – קבוצתית – יש לה תפוצה הרבה יותר גדולה בבחינת פרסום עבורכם. בין אם זה פרסום מסורתי של אנשי יחסי ציבור שמופעלים לטובת העניין מטעם הגלריות או חללי התצוגה ובין אם זה בתפוצה הרחבה הרבה יותר שתקבלו במדיה החברתית. זאת מאחר ולקבוצת האמנים כולה יש אינטרס גדול בלקדם את התוכן בין החברים והמכרים שלהם. או במילים אחרות, כשאתם משתתפים בתערוכה קבוצתית יש לכם את הפוטנציאל לקבל פרסום חינמי לחלוטין למאות ולפעמים גם לאלפי אנשים.

 

כתיבת ספר אמן או קטלוג לתערוכה 

כמעט כל תערוכה של אמן המכבד את עצמו ואת העבודות שהוא יצר, מציעה למבקרים שמגיעים לצפות בה קטלוג עבודות. הקטלוג כולל תמונות של היצירות וטקסט שמנגיש אותן בניתוח איכותי ומלא השראה למבקרים, לצופים, למשפחה או לחברים. תפקידו של הקטלוג להסביר מיהו היוצר-האמן, במה הוא עוסק ועל מה מדברות היצירות שיצר. הקטלוג לוקח את היצירות ומסביר אותן. הוא מפרק אותן לגורמים ולמסרים ברורים שיבטיחו שהצופים יצאו מהתערוכה כשהם מבינים קצת יותר מה בדיוק הם ראו ועל מה הם השקיעו מזמנם היקר. 

 

כתיבת קטלוג תערוכה עם טקסט יעזור לצופים להתחבר יותר אל העבודות שלכם וישאר איתם גם אחרי שהם יעזבו את הגלריה. הקטלוג יאפשר למבקרי התערוכה לחזור אליכם במידה והם ירצו בכך, הוא יאפשר להם ולהכיר אתכם טוב יותר כאנשים, כיוצרים וכאמנים, הוא יצור חיבור נוסף ביניכם לבין היצירות שלכם והוא יעשה משהו נוסף חשוב לא פחות מכל אלה... משום שהצופים נדרשים בהעמקה בתכנים עצמם וביצירות דרך קריאה נוספת, בכוחו של הקטלוג גם ליצור אצלם חיבור חזק ומשמעותי יותר ליצירות שלכם, מה שיכול לבא לידי ביטוי מאוחר יותר בהזמנה של העבודות שלכם או בהזמנה שלכם להציג במקומות נוספים.  

 

קצת עלי 

במהלך השנים כתבתי עשרות טקסטים עבור אמנים ממדיומים שונים ובהם נדרשתי לא פעם לפיענוח תמונות, כוונות ומסרים שהאמנים כלל לא היו משוכנעים שהם מסוגלים לבטא במילים. אתם טובים במה שאתם טובים בו. אתם יכולים להיות ציירים או פסלים מוכשרים או אנשי ווידאו עם יכולות פנומנאליות אבל אתם לא תמיד תדעו כיד להסביר את מה שיצרתם במילים ופה אני נכנסת לתמונה או למיצג החזותי שלכם. אם אתם אמנים פלסטיים, צלמים, פסלים, אמני ווידאו, רקדנים או יוצרים מכל מדיום ואתם מעוניינים להגיש את העבודות שלכם לפסטיבל, לקול קורא, לגלריה, לתחרות, לתערוכה ווירטואלית או לחלל תצוגה כלשהו בארץ או בחו"ל, אני יכולה לעזור לכם. 

עם ניסיון של למעלה מ - 15 שנה בכתיבה על נושאים שונים בעולמות תוכן מגוונים יצא לי לכתוב כמעט הכל: קומוניקטים והודעות לעיתונות, קטלוגים, ביוגרפיות, הגשות לפסטיבלים והגשות לתרומה, אינספור טקסטים אמנותיים לצלמים, לאמני וידאו ולמוזיקאים. אני באמת נהנית לכתוב ועוד יותר נהנית כשהכתיבה היא על העולם המופלא וחסר הגבולות של האמנות על כל תצורות המופת שלה.

 

למדתי אמנות פלסטית וארכיטקטורה, למדתי Design Thinking, עבדתי בבית האמנים בירושלים שם סייעתי רבות בכתיבה ועריכה של קטלוגים, הודעות לעיתונות וטקסטים לתערוכות. באפשרותי לפענח את הכיוון הנכון ביותר להצגת העבודות שלכם. ביכולתי לתרגם את החזותי אל המילולי ולהבטיח שהעבודה שלכם לא תלך לאיבוד בתרגום. 
 

צרו איתי קשר  וביחד ננגיש את היצירות שלכם לקהל הרחב עם טקסט איכותי ואמנותי שידבר לציבור חובבי האמנות המבקרים בגלריות, לאוצרים בגלריות וכאלה הבוחרים אמנים לתערוכותיהם הקבוצתיות, למוזיאונים ולחללי תצוגה פיזיים או ווירטואליים. תוכלו להזמין ממני כתיבת טקסט בכל היקף ולכל מטרה. 

© 2020 Michal Bar-Or