מוצר דיגיטלי מעוצב ברמת גימור גבוהה משרת את היעדים העסקיים של המוצר או השירות שלכם. חשיבותו לעסק גדולה כיוון שהוא מאפשר ללקוחות לקבל את המידע שהם חיפשו באופן קל ונוח ומאפשר להם לבצע פעולות בצורה פשוטה וידידותית למשתמש.

 

עיצוב חווית משתמש (UX) ועיצוב ממשק משתמש (UI)

 כולנו מכירים את זה. hש שפה מסוימת שהגיחה לחיינו איפשהו בסוף שנות ה 80 שרק קומץ קטן של אנשים יודע בדיוק איך להשתמש בה - נקרא לה מונחי טק. השפה הזו שהתחילה כקידוד מידע המאפיין קולגות מבינות עניין בסביבת עבודה ממוחשבת, עברה תהליכי נורמליזציה אצל יוצרי מערכות, מעצבי אפליקציות ומאפייני תכנות. אחר כך, נכנסה בשיטתיות גם לספיחי משרדיהם של עובדי חברות טכנולוגיה בתחומים שונים, מאוחר יותר קנתה לה דריסת רגל בתעשיות מתפתחות נוספות, ומה לעשות, עם הזמן הגיעה גם אלינו... אנחנו, המון העם הפשוט. כן כן, אנחנו. חובבי אור השמש ולא תאורת הפלורסנט. מסתבר שגם אנחנו צריכים להבין היום מה זה בדיוק UX או UI ובגדול – על מה בכלל מדברים אתנו כשפונים אלינו עם המונחים האלה.

כבר שמענו אינספור דיונים מסביב לשולחן על עיצוב UI שנראה מסכן או על פלטפורמת UX שנראית מעולה. בכל פעם כשהמילים הללו מופיעות במהלך שיחת חתך (או סלון תלוי מי אתם ומי החברים שלכם...) בעוד שאוכלוסיית הקצה שבחדר תבין בדיוק במה מדובר, חלקה האחר יהנהן בראש כמי שמנסה להוכיח הבנה מסוימת, שאיך נאמר, מה לעשות, פשוט לא נמצאת שם.

אז האם מדובר בשפה סודית שלעולם לא נצליח לרדת לעומק רבדיה המורכבים או שלמעשה מדובר בסך הכל במשהו פשוט למדי, במין יכולת מוטורית קלה ותו לא, ואפילו לא אינטליגנטית במיוחד, אותה פיתחה קבוצת אנשים מסוימת שסיגלה לעצמה מטבעות לשון – נקרא להם סלנגים טכנוקרטיים - כדי להישמע משכילים או להיראות טוב יותר.

כך או אחרת, בין אם אתם אנשי תרבות של תוכן טכנוקרטי או רחמנא ליצלן המון פשוטי העם - אם רציתם לדעת יותר על מה בדיוק מדברים איתכם כשאומרים לכם אפיון UX ועיצוב UI ומה בדיוק ההבדל ביניהם הגעתם למקום הנכון. 

אז מה זה בדיוק אפיון ועיצוב חווית משתמש (UX/UI)?

אז הדבר הראשון והחשוב ביותר שצריך לומר בנוגע ל UX ו UIהוא שלא מדובר באותו הדבר.

שני המונחים האלה מגדירים שני דברים שונים לחלוטין! 

אבל, הם לרוב אם לא כמעט תמיד יגיעו ביחד.

 

מבלבל? בואו נעשה סדר.

 

אז מה זה עיצוב UX UI או מה ההבדל בין UN ו UX?

אפיון UX ועיצוב UI הם שני מונחים שאנשים נוטים להחליף ביניהם לעתים קרובות, אבל למעשה מדברים על שני אלמנטים שונים מאוד.

אפיון UX או בשמו המלא User Experience Design הוא מונח שנוצר לאפיון יתרונות עיצוב מוצרים או שרותים מבחינת האינטראקציה שלהם עם המשתמש. או מה שנקרא בעגה העכשווית - שיפור המוצרים מבחינת חוויית המשתמש.

עיצוב חוויית משתמש UX אפשר להכיל כמעט על הכל - על מוצרים פיזיים, שירותי דיגיטל כמו קנייה אונליין או חיפוש אפליקציה ולמעשה כל מוצר שנועד לשרת מטרה מסוימת אצל אדם כזה או אחר.

 

עיצוב UI או בשמו המלא User Interface Design לעומת זאת, מתמקד יותר בחוויה הוויזואלית אותה מעניק המוצר למשתמש. הוא כולל את כל האלמנטים העיצובים-וויזואליים שבאתר, במוצר או בפלטפורמה הדיגיטלית ולמעשה מתאר את הנראות עצמה של האתר או המוצר בנקודות הממשק שלו עם המשתמש תוך כדי תהליך האינטראקציה.

בעיצוב UI אנו מגדירים את האופן שבו המשתמש ינווט את דרכו מנקודה א. לנקודה ב כדי לבסוף להגיע אל המטרה שבגינה הוא החליט להיכנס אל האתר או השירות שהאתר שלנו מספק. תחשבו על ללחוץ על כפתור, לגלול עמוד למטה או להעביר תמונות, לרכוש בחנות המקוונת וכדומה. 

זה בשביל ההתחלה. 

כעת, לפני שנתחיל להסביר את התוכן עצמו של אפיון UX  או עיצוב UI, בואו נבחן כיצד הם מתפקדים ביחד ועם זאת למה חשוב להתייחס לכל אחד מהם בנפרד, וגם איך בדיוק שניהם קשורים האחד לשני.

עיצוב ואפיון ממשק משתמש - כמה מורכב ככה פשוט

דרך פשוטה שבה נוכל להסביר את התפקוד המשותף של מערכות אפיון ועיצוב ממשק משתמש (UX / UI) תהיה אנלוגיית הגוף האנושי: נניח שהמוצר שלנו הוא הגוף האנושי. העצמות מהוות את הבסיס שנותן לגוף שלנו את המבנה שלו. אפשר לומר שהאיברים מייצגים את אפיון ה UX. הם למעשה מודדים את הקלט  לחישוב תהליכי אופטימיזציה בתוך הגוף והאחראיים על תמיכה בתפקוד המערכות כולן - איך הוא מתפקד, מה הוא עושה ומתי.

עיצוב ה UI לעומת זאת הוא זה שמייצג את ניראות הגוף - את הקוסמטיקה שלו - איך הוא מוצג, הפרזנטציה שלו, החושים והתגובות.

 

אם כך, ניתן להסתכל על אפיון UX כמו הדרך שעל המשתמש לעבור במהלך אתגר מערכתי כלשהו (נניח הליך רכישת נעליים באתר מכירה), בעוד שעיצוב UI יהיה סך האלמנטים הוויזואליים של אותה הדרך. או במילים אחרות, כיצד מעוצב ומתפקד אותו הממשק, אותה הדרך. ככה שניהם עובדים ביחד.  

אפיון חווית משתמש (UX)?

תכנון, אפיון או עיצוב חוויית משתמש הוא מינוח שמשתמשים בו כדי להגדיר דרך לעיצוב מוצרים כך שיותאמו באופן אופטימלי לשימוש אנושי. את הקרדיט למונח תבע בסוף שנות השמונים מדען קוגניטיבי בשם דון נורמן, מייסד חברת Nielsen Norman Group Design Consultancyדון נורמן מתאר את עיצוב חווית המשתמש ככה:

"חווית משתמש מקיפה את כל ההיבטים באינטראקציה של משתמש הקצה עם החברה, השירותים שלה ומוצריה."

מדובר למעשה בהליך הסקת מסקנות מתוך ניתוח מאגרי מידע מדעי שניתן להכיל כמעט על כל דבר שאנחנו רוצים לעצב באופן שיתאים באופן אופטימאלי לשימוש אנושי. לצורך הדוגמא נוכל לקחת תאורת רחוב, רכבים, ריהוט, תכנות מחשב ולמעשה כל מוצר או שירות. אולם למרות היות UX מונח מדעי לחלוטין בעל תוקף כללי למדי, מאז שהומצא, השימוש שלו הוא בעיקר אם לא לחלוטין בתחום חוויית המשתמש הדיגיטלית מסיבה אחת והיא - שתעשיית ההיי-טק והטכנולוגיה התחילה לשגשג ולפרוח פחות או יותר באותה התקופה שהמונח הזה הומצא.

אם כך, מהו תהליך האפיון חווית משתמש UX?

עיצוב או אפיון חווית משתמש דורשת מיומנות בגיבוש מסקנות מתוך ניתוח נתוני התנהגות במנעד משתנה ורחב של משתמשים וצרכנים. מעצב UX יתחיל את העבודה שלו בגיבוש קונספט. לעיצוב שלו אין שום קשר לניראות אלה הוא צריך לענות על דרישות המערכת, המטרות והיעדים שלשמם נועד האתר תוך כדי שימוש בתחשיבים שהגדיר נותן השירות. 

אפיון חוויית משתמש UX כולל כל אינטראקציה בין לקוח פעיל או לקוח פוטנציאלי וחברה או נותן שירות מסוים. באפיון UX נלקחים בחשבון מכלול ההיבטים של חווית המשתמש כולל תכנון מבנה הממשק הכללי, הגדרת תצורות הניווט בדפים, תעדוף המידע, הגדרות המערכת וכל פעולה נוספות הנדרשת בהתאם לצורכי השירות או המטרות העסקיות של האתר, המוצר או השירות.

אפיון UX הוא למעשה כל אינטראקציה שיש למשתמש עם המוצר או השירות כשהוא לוקח בחשבון כל אחד מהאלמנטים שמעצבים את חוויית המשתמש – אך השירות או המוצר גורם למשתמש להרגיש? באיזו קלות המשתמש אכן משיג את מה שרצה להשיג כשהוא משתמש בשירות או במוצר? האם המשתמש אכן מגיע אל המטרה שלשמה הוא התחיל להשתמש במוצר?   

תחשבו על אתר E-commerce. אם בזמן נקודת היציאה מתהליך הרכישה באתר המשתמש ייתקל בקושי - התהליך יהיה מורכב, לא ברור, מתיש וכיו"ב. אחד משני דברים יכול לקרות.

או שהוא יצא מהאתר ויוותר לחלוטין על הקנייה או שבסוף הקנייה (אם בכל זאת יצליח לבצע אותה) הוא יישאר בתחושה שהחוויה הייתה פשוט לא טובה. שהקנייה הייתה מאמצת מדי, מורכבת, שהוא בזבז על השירות שרצה לקבל זמן יקר ולכן סביר להניח שהוא לא יחזור עליה שוב. ואז החנות איבדה לקוח. 

לעומת זאת, שוב אתר E-commerce. אם ההליך בזמן היציאה מהממשק היה ללקוח קליל, ידידותי למשתמש, זריז ופשוט למדי סביר להניח שכמשתמש לא רק שהוא יקנה את המוצר שבגינו הוא נכנס אל החנות שלנו אלה ייתכן והוא אפילו יקנה מוצרים נוספים ויותר מזה - יצא מהאתר עם חוויה חיובית ויחזור בעוד מספר שבועות לביצוע רכישה של מוצרים נוספים.

אז כיצד עיצוב UX יכול להבטיח חווית משתמש טובה?

מעצב UX טוב יחשוב קודם כל על המשתמש עצמו. הוא יכול לבצע מחקרי שוק שיכולים לכלול שאלונים, ראיונות ומעקב אחר משתמשים פוטנציאליים. הוא יכול לחשוב על אסטרטגיה לפיתוח המוצר כדי לברר מה המשתמש באמת רוצה. או איך המשמש רוצה שיתייחסו אליו כשהוא מגיע לתוכן מסוים אותו הוא צריך. ואז, הוא יכול להשתמש בממצאים מהמחקרים כדי לתכנן מוצר שלוקח בחשבון קודם כל את המשתמש. מכאן שם השירות - עיצוב חווית משתמש UX. 

מעצבי חווית משתמש UX יתחילו כל עבודה על פרויקט שהם ניגשים אליו במחקר מקיף על קהל היעד – מי הם הלקוחות? מי הם המשתמשים שאליהם המוצר או השירות מכוון? מה הם רוצים בדיוק ולמה הם מצפים מהמוצר או מהשירות? 

בשביל להיות מעצב UX טוב אמפתיה היא קריטית. בהגדרתם הם אלה שאחראיים על יצירה של חווית משתמש ידידותית ולכן הם יהיו חייבים לשים את עצמם בנעליים של אלה שיעשו שימוש במוצר או בשירות. עליהם לנסות ולהתחקות אחר הדרך שאותה יצטרך לעבור המשתמש ולמפות אותה צעד אחר צעד. עליהם ליצור אבטיפוס או לעבוד על אופציות שונות למסגרות עיצוב עד שהמוצר הסופי מוכן.

תהליך אפיון UX מתמקד בלהבין את המשתמש על ידי מיפוי הפעולות אותן הוא יעשה כדי להבטיח אופטימיזציה בפונקציונאליות של תוכן האתר, השירות או המוצר עמם הוא בא במגע.

עיצוב חווית משתמש UX קשור בהכרח גם לעסק עצמו מאחר והוא לוקח בחשבון את מטרות המשתמש במקביל או יחד עם מטרותיו של העסק.

 

שלא כמו עיצוב UI, לאפיון UX פחות חשוב ההיבט הוויזואלי. לא משנה לו אם השירות או המוצר אסטטיים או מזמינים מבחינת ניראות. מה שמעניין אותו הוא שהשירות או המוצר יתפקד טוב בבחינת חווית משתמש. 

אפיון UX הופך ממשק ליעיל, עיצוב UI הופך ממשק לאסטטי. 

אז מה זה בדיוק עיצוב ממשק UI ומה מעצב UI עושה?

 

מעצב UI אחראי על חלק חווית המשתמש מבחינת אינטראקציה וויזואלית עם הממשק. מתפקידו לענות על שאלות כמו איך המשתמש יגיע ממסך אחד למסך אחר, מה קורה כשילחץ על הכפתור או יגלול את הדף, היכן תוצב תמונה - האם היא תהיה לחיצה או לא, ובכלל לאן כל אלמנט עיצובי לחיץ יוביל את המשתמש בדרך הניווט שלו באתר או בפלטפורמה הדיגיטלית.

עיצוב UX יהפוך אתר לפונקציונאלי ועיצוב UI יעשה אותו מושך וויזואלית! 

בגדול, מעצבי UI אחראיים על כל נקודה אינטראקטיבית שהמשתמש פוגש. הם לוקחים בחשבון את הגרפיקה, העימוד, המרווחים בין התמונות, הטיפוגרפיה, הצבעים. הם יהיו אחראיים על עיצוב הכפתורים, אפיוני הגלילה, האנימציות וכל שאר האלמנטים העיצוביים.


תפקידו של מעצב ממשק המשתמש UI, הוא ליצור עקיבות עיצובית בין המסכים ולגרום לכך שתהיה הכרות נעימה ומזמינה בין המשתמש למוצר. עיצוב ממשק משתמש UI יוצר חוויית משתמש נעימה ומזמינה שמושכת את העין ונוגעת בתת המודע של הלקוח, כך שכאדם ה"משתמש" במוצר או בישרות הדיגיטלי, הוא יחזור למערכת שלכם פעמים נוספות.

עיצוב UI הוא הפרזנטציה של האתר או הפלטפורמה הדיגיטלית, הוא המראה שלה, החיבור הרגשי של המוצר או השירות עם המשתמש. לעיצוב UI יש אימפקט עצום על חווית המשתמש והיום כבר ברור שחשיבות עיצוב ממשק המשתמש UI איננה נופלת מזו של עיצוב חווית המשתמש UX. עיצוב חווית משתמש UI קשורה יותר לקומוניקציה וויזואלית ועיצוב גרפי מאשר לתפקוד בפועל של הממשק עצמו או פנים המוצר או השירות. בדיוק כמו מעצב חוויית המשתמש UX גם פה נדרש דגם ראשוני, אב-טיפוס, המראה כיצד המוצר יתקבל וויזואלית.

בסופו של דבר, אם נחזור למטאפורת גוף האדם שלנו, מעצב UI לוקח את המבנה הבסיסי – את התשתית שמספק מאפיין UX ועליו הוא בונה גוף אסטטי, נעים למראה וידידותי למשתמש המזמין לאינטראקציה. 

באמצעות עיצוב חווית משתמש UX נשיג את המטרות, בעזרת עיצוב ממשק משתמש UI נמשוך את הקונים.

כעת, אחרי שבחנו את ההבדלים שבין מעצב UX לעיצוב UI נוכל לראות כי מדובר בשני דברים שונים לחלוטין שאמנם קשורים זה לזה אבל בהחלט נבדלים במהותם.

עיצוב UX הוא אנליטי, שורשו בפסיכולוגיה והתנהגות קוגניטיבית והוא נוגע לפתרון בעיות והבנה של איך המשתמש פועל או מה מתפעל אותו. בעוד שעיצוב UI מתמקד בוויזואל, באיך הכל מראה בסופו של דבר. 


עיצוב UX  מבטיח שהמשתמש יוכל לפתוח אפליקציה או אתר ולבצע בקלות יחסית את המטרה שלשמה נכנס אל האתר או אל האפליקציה. בין אם זה להזמין זוג נעליים, לעקוב אחר מאזן תזרים המזומנים בחשבון הבנק שלו או לעקוב אחר מספר הצעדים שעשה.

עיצוב UI לעומת זאת מאפשר יצירת קשר רגשי עם המשתמש.

אז האם אתם מעצבי חווית משתמש (UX) או מעצבי ממשק משתמש (UI)

אם אתם רוצים להבין מה יותר מתאים לכם מבחינת קריירה. פשוט תחשבו על מה יותר מושך אתכם? אם אתם טיפוסים אמפתיים שאוהבים מחקר ומוכנים להשקיע הרבה זמן בכדי להבין מה גורם לאנשים לפעול כנראה שעיצוב UK הוא יותר הקטע שלכם או הכיוון שלקראתו אתם צריכים ללכת. אם אתם נהנים מלחשוב על דרכים לפתרון בעיות, אם אתם אוהבים אתגרים, אם יש לכם חשיבה קריאטיבית ואנליטית ועין טובה לפרטים, סביר להניח שתמשכו יותר לעיצוב UX. לעומת זאת, אם אתם אנשים של וויזואל, אנימציה, טיפוגרפיה ופלטות צבעים, אתם כנראה מתאימים יותר לעיצוב ממשק משתמש UI. 

 

חשוב לדעת שהרבה חברות היום שמחפשות תפקידים של מפתחי מוצר או ממשקים, יחפשו מישהו שיענה על שתי הדרישות – אפיון UX ועיצוב UI. לכן, אם אתם מעוניינים בשתיהן זו בהחלט אפשרות ישימה עבורכם. בכל זאת כדי לדעת שכל אחת מהפונקציות הללו דורשת מערכת שונה של מיומנויות, יכולות, תפקידים ושיטות פעולה. אם אתם לא בדיוק בטוחים מה מתאים לכם – תנסו להתנהל מול שתיהן.   

אסטרטגיית התוכן המושלמת עבורך נמצאת במרחק לחיצה אחת בלבד

וכן! כתיבת תוכן איכותית היא המפתח להצלחה שלך באינטרנט.

© 2020 Michal Bar-Or